update

01/12/16 - int039
08/11/16 - mailorder
08/11/16 - news
08/11/16 - int040
30/10/16 - mailorder
30/10/16 - shows

discovery



OPCION

MONOS/UИD is Opcion´s debut album under this moniker, released on the austrian vinyl-label for contemporary music GOD Records. The first side – MONOS – offers three solo works of heavily processed and composed noise, accompanied with harsh beats. On the second side – UИD – Opcion joins forces with Maja Osojnik (broke.heart.collector), Bernhard Loibner (who works with melita from metalycée tt) and Kurt Bauer, to create three works based on improvisational recordings which were later edited to become fully constructed pieces.

[opcion.mur.at]

supported by:



[ske-fonds.at]

INT008 - V/A



INT 008 | 2x10"
V/A supernova 2

june 1st, 2009

It took us some time to conclude our series of stellar explosions - the so called 'SUPERNOVA' compilation series. Part one has been released in 2001 and after that, we've been working on part two for quite some time - and ran into a series of bad luck combined with unexpected complications. It almost seemed, as everyone included in this project tried their best to sabotage it - be it the pressing plant, artists to work on the cover artwork, you name it. But now, after kinda starting from scratch we finally got it done and we have to admit: the result simply kicks ass!

artwork by: robert sledak
layout by: tronstoner


BULBUL & HEIMO WALLNER

/a1 grand kratzscha

line-up:
raumschiff englmayr
der hunt
ddkern
heimo wallner

mastering by: martin siewert

MERZBOW

/b1 1339

line-up:
masami akita

mastering by: jomiajjomi

PEACH PIT

/c1 vertigo
/c2 o biciklizmu
/c3 ru-fruitcake2

line-up:
bruno vidovic
mihael bele
franjo glušac
bruno motik

mastering by: jomiajjomi

WOLFGANG FUCHS

/d1 laurenz
/d2 rundschau

line-up:
wolfgang fuchs

mastering by: jomiajjomi

downloads:
artwork [tif]
int008-mp3 [mp3/zip]
int008-flac [flac/zip]

reviews:

Lange hat's gedauert, bis die Fortsetzung der interstellaren Linzer Experimental-Compilation die Finsternis der Welt erblickte. Handicaps allerorten hinderten die Ansammlung der Freischärler bis in die Nervenendungen an der Fertigstellung. Jetzt aber, nova und super, Teil 2. Fangen wir gleich subjektiv an: Mein heimlicher Favorit auf dieser 2 x 10"-Platte sind Peach Pit aus Kroatien, nicht zu verwechseln mit den gleichnamigen japanischen Manga-Zeichnerinnen! Und zwar Favorit nicht nur deshalb, weil ich erst bei ihnen, also auf der C-Platte, draufkomme, welche Abspielgeschwindigkeit für die beiden Supernova-Vinyls die tatsächlich richtige ist (steht ja auch nirgends!). Sondern weil hier experimenteller Rock'n'Roll so gut, so gut ausgerechnet und ausgerechnet so gut daherkommt, wie er sich gehört bzw. wie er gehört gehört. Auf einem Feld sohin, auf dem in der Regel Bulbul nicht zu schlagen sind. Nur sind die hier zusammen mit dem Zeichner, Filmer, Trompeter und Pupik-Hotellier Heimo Wallner, dessen Mitwirkung allerdings akustisch dem Untergang geweiht ist etwas, wie soll man sagen, mehr in die Länge als in die Breite radikal unterwegs. Merzbow seinerseits macht, was er immer macht: differenzierten Krach, den man je nach Betäubungsgrad mehr oder weniger assoziativ zu nennen vermag. Und Lokalmatador Wolfgang Fuchs lässt das Vinyl knistern, dass es eine kritische Erotik hat bevor er auf "Rundschau" die Heulbojen loslässt und das Schiff des gleichnamigen rechtskatholischen Boulevards auf Grund läuft. Schlussendlich knistert es dann wieder wie zu Beginn. Schöön. (FREISTIL felix)

Supernova 1 war 2001 noch eine 4-Tape (!)-Compilation, mit DIY-Artwork und unbekannten Namen.
Auf SUPERNOVA 2 (INT008, 2 x 10“) improvisieren Bulbul (w/ Heimo Wallner), als ob das für Noiserocker das Selbstverständlichste der Welt wäre. "Grand Kratzscha" findet erst auf den letzten 3 seiner 13 Min. zu zarter Gitarrenpoesie, mit Schepperbeat. Davor ließen sich Manfred "Fredl" Engelmayr, Der Hunt & Dieter "DD" Kern Zeit für das längste Intro ever.
Dem folgt nun Merzbow mit "1339", einem ebenfalls 13-min. Uptempo-Pulsar und Noisesandstrahl.
Das kroatische Trio Peach Pit, samtig wie Pfirsichflaum, bissig wie ein Pitbull, spielt drei herzhaft raue Instrumentals, die aber keinen Zweifel daran lassen, dass die Zeiten definitv vorbei sind, als für jungwilde Rocker Bruchrechnen überflüssig war und "Mehr Bier" schon als Höhere Mathematik ausreichte.
Das Überraschungsei legt dann Wolfgang Fuchs, nein, nicht der King Übü Örchestrü-Tröter, sondern ein Wiener DJ. Der entschlackt alles bisher Gehörte zu bloßem Vinylknistern, zuerst eine Symphonie wie aus platzenden Schaumbläschen, dann als brummender Dynamo, knacksig umloopt, bis die Nadel zischend in der Auslaufrille hängt. Das klingt dann wie pulsierender Starkregen. (BAD ALCHEMY rigobert dittmann)

Dvostruki split 10'' vinil sa četiri uglavnom eksperimentalna izvođača - BUL BUL, MERZBOW, PEACH PIT i WOLFGANG FUCHS.
Stigao je najavljeni split album, bolje rečeno dvostruki EP gdje se nalaze i naši pravi istinski predstavnici noise/math-rocka Peach Pit. Ovo vinilno ostvarenje objavila je nezavisna etiketa Interstellar Records iz Linza (Austrija) u rijetko korištenom formatu od 10 inča sa brojem obrtaja od klasičnih, starinskih 33 okretaja. Ako netko nezna, 10 inča je veličina na razmeđi singl ploče i LP albuma (25 cm promjera). Kada su mi Franc i Mihael iz Peach Pit donesli ovaj vinil, spomenuo sam im da imam baš upravo jedan vinil od Merzbow na kojem nema nikakvih podataka na kojoj brzini se sluša što izaziva čar eksperimenta. Ovaj vinil je lijepo pakiran u celofan kojeg mi je bilo šteta potrgati, no ja sam ga sa dva desetljeća dugom tradicijom kao DJ uspio fino izvući i ponovno ga vratiti u prvobitnu poziciju jer me neizmjerno zanimalo što se nalazi u sredini omota koji se otvara poput knjige na dvije strane. Što se nalazi u ovitku, to vam neću otkriti, kupite ploču pa će te saznati... (a drobim ga, drobim). Neka. I umjetnici moraju zaraditi za kruh i vodu. Ako mogu.
Ovdje se nalazi 54 minute instrumentalne glazbe, svaki izvođač je prisutan s nekih 13-14 minuta i malo kome će se dopadati ovaj, hm, eksperimentalan vinil. Izvođači su svaki za sebe svoja priča i vjerojatno je svatko od ovih četvoro autora dao materijal koji im se nije uklapao u koncept albuma ili stvarateljskog opusa u datom trenutku.
Prvi od njih, BUL BUL & Heimo Wallner prisutni su sa jednom skladbom "Grand Kratscha" u trajanju od 13 i pol minuta. Riječ je o drone apstraktnoj glazbi uz prisustvo eksperimentalnog šliha gdje koriste pritajene zvukove električne gitare i sitnih popratnih analognih efekata (škrebetanje nekim predmetima), no u principu skladba ima melodiju koja vuče na najusporeniji psihodelični blues/ post-rock kojeg možete zamisliti. Tonovi su rijetki poput kapljica kiše u Sahari, ali ih ima i gradacijski tvore cjelinu kompozicije. Lagani odjek bubnjeva pojavljuje se tek negdje oko desete minute i sva koncentracija slušatelja ustvari se bazira na melodičnoj atmosferskoj eksperimentalizaciji gitariste. Lagano, tromo i vrlo nijemo.
MERZBOW, japanska electro-industrial/noise legenda ovdje je prisutna sa začuđujućim 'pop' komadom. Ne, šalim se... Ali "1339" je nešto najjednostavnije što sam od njega čuo. (Ne zaboravite da on ima brda i brda epohalno važnih materijala). Ne znam što taj "1339" predstavlja, možda neku godinu iz povijesti Japana, možda, nemam pojma što (ništa konkretno mi ne pada na pamet), ali je stvar napravio, onako, s pola svoje eksperimentalne snage. Jest, da ovo napravi neki naš ovozemni Third I, Smrt & Čekić, Tehac, Dr.Ago, Erekta, Azot ili Gaad (a i još neki autori), ozbiljnije bi se pristupilo ovom čudnovatom noise-electro/industrial/experimental komadu. Teško je reći da u ovome ima melodije, ali harmonija buke postoji. Valovi pritajenog gabber ritma su u pozadini, disciplinirana škripa je tu, a kada se bolje posluša, Merzbow kotrlja poput punkera dva jedna te ista akorda koje modificira sa obilatim minimalističkim improvizacijama. Ja sam u ovome čuo natruhu 'pop' aranžmana, a ako netko misli drugačije slobodno mi može spomenuti manje-više mrtvu familiju.
E, onda dolazimo do najboljeg dijela ovog vinila, PEACH PIT koji su prisutni sa 3 instrumentala - "Vertigo", "O biciklizmu" i "Ru-fruitcake 2". Gitara, bas i bubanj. Uh, kakvo rasterećenje nakon Merzbow... Ove tri pjesme Mihael i kompanija napravili su još 2005. godine u Kozmo-vom studiju, te se jasno vidi da su bili na razmeđi prvijenca "Suspicious Cargo" (1999) i onoga što su ostvarili na sjajnom split albumu "Sportrock" sa njemačko-hrvatskim bandom Majmoon. Ja osobno ih obožavam kao istinske instrumentalističke ikone hrvatskog rocka, virtuoze koji su tehnički i svirački besprijekorno dotjerani, ali što to vrijedi kad ih nitko osim njihovih prijatelja i poznanika ne doživljava tako. Uglavnom, njihova glazba je zamršena, puna vragolastih jazz-rock/fusion aranžmana, obrata i ne sjeda prosječnom slušatelju u uho. Premda je nabijena tempom, nema nikakvih pretenzija da se svidi širokom krugu slušatelja zbog svoje artističke prirode savršenstva. Nekada su to u svjetskim underground okvirima bili Don Caballero, ali su se doslovce iskenjali u KSET-u 2008. godine s novom postavom koja nije niti do koljena ovom zagrebačkom bandu. Rekli su Mihael i Franc da Peach Pit i dalje postoji, uredno održavaju probe i da će idući koncert napraviti samo s novim kompozicijama. Daj Bože da to vidimo i čujemo!
Zadnji artist na ovom vinilu je WOLFGANG FUCHS (nije Fucks!) koji se prilično dobro našegačio sa gramafonskom pločom. Prva skladba "Laurenz" je zvuk škripavog vinila bez ikakve muzike u trajanju od skoro punih 6 minuta. Budući da sam ploču rippao s gramafona u digitalni format, u programu sam uočio jednu nevjerojatnu činjenicu - ta škripa ima svoj ritam, sklad, aranžman i harmoniju, te nije puka kopija nekakvog krckanja vinila. Nije za široku publiku, svakako, ali je kao istraživački poticaj veoma intrigantan komad. Oni koji nikada nisu doživjeli tu škripu vinila teško da će shvatiti smisao 'što je pjesnik htio reći'. "Rundschau", zadnja stvar na ovome vinilu je također oplemenjena sa krckanjem gramafonske ploče uz hipnotički monotoni zvuk syntha koji ima svojih minimalističkih obligacija i valova. Ne znam zaista gdje bi ovo svrstao - u avangardu, electro/noise, post-industrial, eksperimentalnu glazbu... U svakom slučaju je veoma kreativno i nadahnuto poput prva dva eksperimentalna albuma Kraftwerk. Ideja je odlična i tu nema šta da se zbori.
Izdanje ovog vinila je vrlo hrabro. To nije glazba za klasičnu underground populaciju, to je glazba za rijetke poklonike onih koji istražuju zvuk bez opterećenja da će nešto u svom 'explorer' zvuku i pronaći. Bez obaveze da se i pronađe. Nije eksperiment, nego svijesni ulazak u novi i nestraženi teritorij gdje malo tko želi ponuditi vlastitu glavu na panj pred obredima zaluđenim domorocima 21. stoljeća.
Čestitam ljudima iz Interstellar Records. Na našim područjima ovako nešto mogao bi objaviti samo Zdenko Franjić (Slušaj najglasnije) i Mihajlo Obrenov (Dark:Scene Records). (terapija.net horvi)

A Zeitl hat’s gedauert, bis dieses Stück veröffentlicht wurde, weil es lauter Gschistigschastis mit den beauftragten Layoutern gab. Schließlich war auf Herrn Robert Sladek und Tronestoner (u.a. Nitro Mahalia) Verlass, die Stücke von Bulbul, Merzbow, Peach Pit und Wolfgang Fuchs nun auch für?s Auge ansprechbar machten. Das Warten hat sich gelohnt. (ROKKOS ADVENTURES rokko)

Back in 2001 I think I missed out on Supernova 1, a four tape set with music by Calamari Autopsy, Monster DVD, Interstate 35 and Mute Audio, back in 2001. Some water has passed under the bridge before the second installment arrived, this time in the form of a double 10".
A strange mixture of music. On one side we find the extreme noise of Merzbow, with one of the better tracks. It seems more composed than improvised. On the extreme other side we find turntablist Wolfgang Fuchs with a sheer silent piece of 'Laurenz', and some more upfront popping vinyl in 'Rundschau'. In between these two there is two types of rockmusic.
The weakest link is Peach Pit, a math rock trio from Croatia. But then perhaps math rock is just not my kind of music. In the other corner Bulbul from Australia who are also a rock trio, from Austria. Their music is much more silent and improvised, with lots of silence and gaps in between sparse notes. An odd bunch indeed. I quite enjoyed 3/4 of it, but I wonder if say a Merzbow will dig Fuchs. But you never know, I guess. (VITAL WEEKLY)

"Supernova 2" ist wahrlich kein selbsterklärendes Projekt und so hilft zunächst ein Verweis auf "Supernova 1", die 2001 erschienen Vorgängercompilation. Eine Zusammenstellung bis heute weitestgehend namenloser Formationen wie Mute Audio und Calamari:Autopsy wurde damals auf 4 Kassetten in einer handgemachten Holzbox angeboten. Auflage: 111 Stück. Wenngleich "Supernova 2" acht Jahre später nun gleich mit der verdreifachten Stückzahl als 2x10" mit Gatefold-Cover erscheint, lassen diese Eckdaten doch bereits mehr als erahnen, dass es sich um eine Veröffentlichung der speziellen Art handeln muss. Dementsprechend sind vier stilistisch sehr unterschiedliche Acts vertreten, die sich allein unter dem Oberbegriff experimentelle Musik subsummieren lassen. Dafür verantwortlich zeichnet sich das feine österreichische Spartenlabel Interstellar Records und wenngleich mit die Promo auf CD vorliegt, bin ich mir sicher, dass das gute Stück auch optisch mit Liebe zum Detail angefertigt wurde.
Den Auftakt liefern BULBUL & HEIMO WALLNER mit dem gut 13minütigen Stück "Grand Kratzscha". BULBUL spielen von Haus aus energischen Noise Rock, worauf man allerdings allein durch das Hören dieses Songs kaum kommen würde. Die Österreicher haben nämlich offenbar auch ein Faible für freie Improvisation und mäandernde Soundlandschaften. Ein Desperado mit Grashalm im Mund zupft die Saiten seines elektrischen Sechssaiters zu sanft angeschlagenen Cymbals und begleitenden Elektronika, während ein Sänger wie übrigens über die gesamte Distanz von "Supernova 2" nicht vermisst wird.
Vergleichsweise prominent geht es danach mit MERZBOW weiter, dem legendären japanischen Experimental / Noise / Industrial Pionier, der in den letzten 30 Jahren der Welt eine Fülle von Veröffentlichung geschenkt hat, die vermutlich auch er selbst nur noch mit Mühe überblicken kann. "1339" bietet in erneut gut 13 Minuten Spielzeit eine bizarre, freigeistige und harsche Noise-Orgie, die von gängigen Konventionen befreit der heimischen Anlage einen Belastungstest bietet. Merzbow steht dabei für eine Form von brachialer Klangkunst, die nur sehr wenige Menschen tatsächlich konzentriert und regelmäßig anhören und die eigentlich nach einer Darbietung in Verbindung mit visualisierenden Elemeten schreit. Doch imposant ist diese Art der abstrakten Vertonung auch so. Immer wieder und auch hier.
Nicht ansatzweise mit solchem über Jahrzehnte erworbenenen Underground-Renomme behaftet sind dagegen die auf der A-Seite der zweiten Scheibe folgenden PEACH PIT, eine Math-Rock-Formation aus der südöstlichen Nachbarschaft Österreichs. Die Kroaten spielen über drei Songs verteilt verschachtelten instrumentalen Rock mit prog-jazzigen und noisigen Elementen, der frisch, knackig und nicht zu verkopft daherkommt. Changierend zwischen krachenden Gitarren und eher feingliedrigen Arrangments erweisen sich Peach Pit als ausgesprochen hoffnungsvolle Formation, von der noch einiges Gutes zu erwarten ist. Und dieser Eindruck entsteht gewiss nicht nur, weil die Südländer auf dieser Compilation die bei weitem am leichtesten zugängliche Band sind.
So wird es dann auch zum Abschluss mit dem Wiener Turntable-Improvisationskünstler WOLFGANG FUCHS wieder wesentlich abstrakter. Das knapp sechsminütige "Laurenz" besteht aus Knistern und tatsächlich ausschliesslich aus Knistern. Knistern, dass dann in "Rundschau" auf wabernde Schwingungen trifft. Bis zum Schluss. Auch für die Rezeption dessen wird es geneigte Spezialisten geben, sagt der Rezensent abschliessend, bevor er wieder PEACH PIT auflegt. (ragazzi-music.de volker schulz)

Nothing like a good various-artists compilation to broaden the horizons and clean out the ears. Play some of 'em loud enough and you can clean out the ears permanently, which was at least partly on my mind when I saw that Interstellar Records' Supernova 2 sported a Merzbow track. It has a few other good reasons to exist apart from that, though.
Among those reasons is the opener, Bulbul (with Heima Wallner)'s "Grand Kratzsche", a widely-spaced clangor of guitars and percussion. Not the greatest, but it develops an odd mournfulness that reminds me more than anything else of the gloomy smoldering of Miles Davis's "He Loved Him Madly". Pipe this one loud while in the house alone, or on headphones for the best possible effect, and draw your own comparisons.
Then comes Merzbow's "1339" (check the running time of the track for any hints into the significance of the title). Even Merzbow's throwaway tracks are good ones, and this is no exception; it's his usual grinding loops of noise, orchestrated and played off with consummate skill. Nobody else currently sucking oxygen has the ability to throw down a landslide of noise and yet at the same time give you the impression he's exerting complete, disciplined control over the whole thing. The way this track's developed brings to mind pieces from Merzbuddha or Yoshinotsune, although it's a bit more anonymous than either of those two records.
Next, Croatian band Peach Pit brings us three jangly, jazzy, herky-jerky bits of post-everything rock: "Vertigo", "O Biciklizmu" and "Ru-Fruitcake2". I originally wrote these off as competent but hardly inspired, but they hold up a lot better on repeat listening than I thought. The band's got charm and authority in their playing, and these songs aren't noisy or dissonant for its own sake. (Obligatory Other Band Reference: a politer Zeni Geva sans vocals.)
The worst have been saved for last, as the only duff tracks on the disc are the closers: Wolfgang Fuchs's "Laurenz" and "Rundschau", which sound like surface noise and Š surface noise with some analog squeal. Sorry, but this is not the return of CM von Hausswolff. Back of the class with you. 3/5 (musicmachine.com serdar yegulalp)

Huit ans après le passage d'une première Supernova, le label Interstellar publie une deuxième compilation regroupant des titres d'une sélection intéressante de pourfendeurs de quiétude.
Une face vinyle pour chacun : Bulbul, qui donne avec l'aide d'Heimo Wallner dans une country amatrice de drones et de batterie ravageuse ; Merzbow, qui opte lui pour des déferlantes de sons saturées et un futurisme aux bruits exacerbés ; Peach Pit, au post-rock grapillant un peu partout et néanmoins décevant ; Wolfgang Fuchs, pour terminer, qui compose à partir de bourdons et de crépitements deux grands morceaux répétitifs. Espérons que la suite arrive avant neuf autres années... (lesondugrisli)

Leider liegt schon ein Weilchen, weshalb die 330 Doppelzehnzoll-Edition glatt schon vergriffen sein könnten. Es lohnt aber denoch, danach zu schauen: Mit einem Stück von Bulbul mit Heimo Wallner, einmal Merzbow, dreimal Peach Pit und zwei Stücken von Wolfgang Fuchs (allesamt selbstredend nur hier zu finden) bietet die zweite Ausgabe der Supernova jede Menge Krach für´s Geld. Bulbul und Wallner improvisieren ausgedehnt, Merzbow tut was er immer tut (13 markerschütternde Minuten lang), Wolfgang Fuchs ist ein so called Turntable artist (file under sound art) und Peach Pit sorgen zuvor noch für den Rock - natürlich nicht gerade in AC/DC Manier, sonder mathematisch-postrockend. (TRUST stone)

Grenzenignorierende Avant-Sturköpfe aller Länder, vergeigt äh verneigt Euch vor dem nächsten Moment. Das Linzer Label stellt eine Do-10" vor die Tür, die sich nicht gewaschen hat. BulBul und Heimo Wallner improkratzieren auf einem 13-Minuten-Ei ihre Extremitäten bis die Kühe nach Hause kommen und geraten dabei unversehens in den wahren David-Lynch-Soundtrack, Merzbow lässt es ebenso lange furios krachen, Peach Pit aus Kroatien spielen 2 sagenhafte unverfuzzte Driller zwischen Math und Melodic und der Wiener Improv-DJ Wolfgang Fuchs lässt's etwas fad auskreiseln. (TERZ honker)

"Supernova 2" ist die Fortsetzung der 2001 gestarteten Compilation-Serie des Linzer Labels Interstellar und beinhaltet Material von Bulbul, Merzbow, Peach Pit und Wolfgang Fuchs. Das Noise-Rock-Trio Bulbul kreiert hier, in Kooperation mit dem Wiener Künstler Heimo Wallner, abseits seiner gewohnten Pfade, eine experimentelle Klangkollage. Der Merzwbo-Beitrag ist eine für ihn typische, dreizehnminütige Noise-Symphonie. Das kroatische Trio Peach Pit liefert drei instrumentale, derbe Noise-Rock-Stücke. Interessant ist der Ansatz von Wolfgang Fuchs, der aus dem Knistern und Rauschen von Vinyl knisternde und rauschende Minimalklangstücke zusammenschraubt. Auch wenn die Tracks der einzelnen Musikschaffenden jeweils für sich sehr interssant sind, erschließt sich mir der Sinn nicht, diese zusammen auf eine Platte zu tun, das Ganze wirkt irgendwie zusammenhangslos. Im Beipackzettel steht was von Doppel-10"-Vinyl und "Eyecatcher-Artwork"; da mir aber nur eine lausige Vorab-CD vorliegt, kann ich dazu nichts sagen. (OX konstantin hanke)

Doppio dieci pollici gatefold per questo secondo volume della serie Supernova della Interstellar Records di Linz, Austria (il primo era uscito su cassetta sette anni fa). I Bulbul sono un trio che mescola psichedelica e noise con un'attitudine visionaria mutata da jazz. Il giapponese Merzbow presenta una mini sinfonia die tredici minuti in cui riversa tutta la sua irriducibile vena rumorosa. I Peach Pit soni croati e mettono in scena un potente math-rock che mescola sapientemente i crescendo del postrock con i cambi di tempo del progressive. Chiude il doppio vinile lo sperimentatore austriaco Wolfgang Fuchs alle prese con i suoi giradischi in un paio die tracce dai toni ambient-descrittivi. 7/10 (ROCKERILLA roberto mandolini)

Pour le label autrichien Interstellar, la compilation est affaire de rencontres, de confrontations d'univers pas forcement compatibles, mais l'object doit se meriter. Et apres la quadruple compilation cassette Supernova parue en 2001, voici qu'arrive enfin le second volet, lui aussi sous un format mal-aime (en l'occurrence un double vinyle dix pouces), et limite a trois cent trente copies. Au menu de qui es autant un split-album qu'une compilation, qautre groupes pour quatre faces, chacun ayant ainsi l'espace pour s'exprimer. Les choses sommencent es beaute avec un long titre de Bulbul, le groupe autrichien excellant dans rock noisy et experimental. Puis vient le tour de Merzbow, pour treize minutes de bruit sature porte par une boucle tellurique qui se dissount peu a peu dans un mur electrique. C'est aux Croates de Peach Pit que revient la lourde tache de lui succeder, avec trois titres, la aussi noisy et rock qui frappent fort et s'envolent tres haut ("O Biciklizmu" est magnifique). Et ce sont les platines bricolees de l'Autrichien Wolfgang Fuchs qui viennent clore le bal pour deux titres tout en craquements de vinyle et en evocations sourdes d'une presence humaine dans un monde desormais voue a l'entropie et a la ruine. Une foise encore, le spectre de Philip Jeck n'est pas loin, meme si Fuchs substitute a la nostalgie une froideur marmoreenne rarement entendue chez les turntabilists. Plus que huit ans a attendre pour la suite? (D-SIDE jean-francois micard)

Experimentelles aus Österreich, und das auch noch als Vinyl exklusive Doppel-10-Zoll-Scheine im Gatefold-Cover, limitiert auf 330 Kopien. Das ist schon mal was Besonderes, was Interstellar Records da beiten. Das Cover bietet dann auch passend zum Labelnamen und Titel eine gemalte Science-Fiction-Szene, die etwas an die Verpackung von Computerballerspielen aus der 64er-Zeit erinnert. Musikalisch gibt man sich auch nicht mit Gewöhnlichem zurfrieden. Vier Künstler dürfen sich jeweils auf einer Plattenseite verewigen.
BULBUL bieten einen langen Track, der nach einer Improvisation von Gitarre, Bass, Schlagzeug und diversen Verstärkern und Feedbacks wirkt, Sehr erdig, lang gezogen, nicht bedrohlich, sondern eher jazzig-intellektuell. MERZBOW, einer der bekanntesten Vertreter der Noise-Szene, bringt mit '1339' ein langes, hypnotisches Stück Lärm, welches aus langsam pulsierenden Bass und darüber gelegten Ebenen von Rauschen und verzerrten hohen Frequenzen besteht, Es passiert nicht viel, das dafür aber intensiv.
PEACH PIT klingen für mich am zugänglichsten, fast freundlich versponnen mit ihren drei Tracks. Man spielt ein Zwischending aus experimentellen Rock und Jazz mit relativ hohen Tönen, komplex und beruhigend gleichzeitig. WOLFGANG FUCHS spielt Plattenspieler und liefert zwei Stücke, von denen das erste scheinbar ausschließlich aus dem Knistern von staubigen Schallplatten besteht, das zweite fügt noch einen statischen tiefen Ton hinzu, der zum Ende hin leicht mittels Pitch variiert.
Alles zusammen schon eine abwechslungsreiche und spannende Sache, die einen schönen Überblick musikalischer Experimente aufzeigt, aber andererseits nicht wirklich Neues bringt. Aber als Objekt siche eine Empfehlung für Sammler. (LEGACY mst)

Der offenbar hindernisreiche Produktionsprozess den das kleine österreichische Label für diese hübsche Doppel-10"-Wundertüte im Klappcover zu durchlaufen hatte, war es wert - das ist schnell klar. Jede Seite stand einem Projekt zur Verfügung, und alle haben was besonderes abgeliefert. Bulbul erweitert um Künstler + Kurator Heimo Walner, lassen im Hotel Pupik akustische Tumbleweed durch eine Wildwestwüstennacht rasseln, schaben, kratzen, bis inmitten von spärlich ins Dunkel getupften Instrumentalgeräuschen ein Schlagzeugbeat entsteht. Die Sequenz, die sich dann umseitig durch gut 13 Minuten Verzerrerstrom pflügt, geht nicht jedem so lebendig atmend und vibrierend von der Hand wie einem Merzbow, der das spezielle Format würdig füllt. Die Überraschung jedoch sind Peach Pit, ein Math-Rock-Instrumentalquartett aus Tschechien, die in drei Stücken King Crimsoneske Picking-Patterns inklusive Bass in drahtigem Big-Black-Stil ineinanderschachteln, mal wie Bastro oder Slint klingen und ganz schön Gummi geben können. Nach so vielen Noten war für Wolfgang Fuchs keine mehr übrig, dessen Leerrillenknistern erst ans Institut für Feinmotorik erinnert, aber dann lecker brummt. Gefällt rundum. (DE:BUG multipara)

Seconda compilation per l'austriaca Interstellar Records: lo staff scherzosamente l'ha soprannominata Chinese Democracy, dato che dalla prima Supernova sono passati ben otto anni, ma del resto si sa che solo molto tempo dopo si può vedere dalla Terra ciò che è accaduto nello spazio profondoŠ
L'etichetta ha un'impostazione sperimentale, eclettica e di confine, caratteristiche evidenti se si osserva la selezione dei brani per questa raccolta, pubblicata in doppio vinile. Cominciano i Bulbul assieme a Heimo Wallner, il quale però è un'artista visivo, per quanto ne sappiamo (le sue opere erano in mostra anche in Italia), tanto che ha realizzato delle copertine per la band: il gruppo, altrove dedito ad hardcore, noise rock e altro ancora, qui sceglie lunghi silenzi e improvvisazioni mai esplosive, con un sottofondo di "suoni trovati" che rimandano un po' alla musica concreta. Tocca poi a Merzbow occupare il lato B del primo vinile con tredici minuti di industrial noise al solito ferocissimo, e qui piuttosto organizzato e strutturato. Si passa al secondo vinile ed è la volta dei Peach Pit, gruppo croato noise/math rock senza infamia e senza lode, si direbbe. Chiude tutto Wolfgang Fuchs, che lascia crepitare un vinile in sottofondo per poi aggredire con un loop uno di natura industrial. È questa traccia - tutto sommato - assieme a quella di Merzbow a costituire motivo d'interesse per questa compilation, viste l'indefinitezza del brano dei Bulbul e la scarsa incivisività dei Peach Pit.(AUDIODROME fabrizio garau)

So many years in the making the rumour of its release almost turned into a modern myth very much like its predecessor “supernova 1” (a four way split of Calamari:Autopsy, Monster DVD, Interstate 35 and Mute Audio on tape encased in a wooden box limited to 111. there are some people on ebay who would pay pension fund rates for this.) from 2001. It is completely unclear as to why it took so long, but then again, things just happen that way and in the end nobody cares. Murphy’s law: everything that is possible to break, sooner or later will break. Or that other thing: “if a fucking cunt has a chance to fuck something up that cunt will chose the worst fucking time because that cunt’s a cunt.” I will send a nice CD to the first three people who can name the actor and movie this quote comes from. One more profanity: there is no fucking digital version to this. This is all handmade and this the way it is supposed to be listened to.
Let’s start with Bulbul and their cooperation with Heimo Wallner and their grand track “grand kratzscha”, which is completely opposite to their latest rock-efforts on “6” (on Exile On Mainstream), though a little closer attitudewise to what they did on their last 10” “summer herbst & drobil”. It is improvisation aside of all harmonies and melodies, weird and chaotic jangling and noise making on a variety of instruments, all mingling and transforming onto each other and over and under each other in a sort of structureless structure. Or at least I couldn’t make out the structure. As usual there is a spark of genius flowing through each track Bulbul releases no matter how close they are to either of the main poles of the Bulbul universe, which are free improv and noise rock. There has to be a reason Bulbul is the most reviewed band on here.
Peach Pit are probably closer to the noise rock pole. They are from Croatia mix noise rock with math rock which equals lots of energy. They do it right. Instrumental on top. They live up to the sci fi world of the wonderful gatefold cover of this release (done by Robert Sledak) in structure as well aerodynamics. Three songs of which the track “vertigo” gives a good description of the feeling they disperse when you listen to their music real loud. And I mean real loud. This strategy might have different results with different people when adopted to Wolfgang Fuchs’ turntable tracks. On here he mostly manipulates the needle to produce something which for the first few minutes sounds like the needle stuck in a long succession of different ending grooves, or a very dusty, old, used cracked record. Turntablism has just that thing of referring back to the material features of sound conserved in vinyl and the technical limitations of the turntable as a decoder of analogue information. To put a track like this on CD makes even lesser sense than anything else you could do to this kind of music. Not being able to realise when the track is over and the needle is actually really stuck in the ending groove, then would be an Andy Kaufmann sort of joke. Yet, the second track adds a low humming note and therefore moves straight forward into the realms of ambient. Yes, things are close by and hard to discern these days.
In good tradition one of the four contributors to supernova is from Japan. This time it is Merzbow. Well, Merzbow is Merzbow, what do you want to say about them that hasn’t been said a dozen times? The track “1339” is probably a little more rhythmical than other stuff but then again, if there is one lesson you learn from Merzbow, then that is that all things are relative. Especially in relation. Merzbow is an obsession. Either you like it or you need some setting straight. The good people from Interstellar claim in line with their legendary humbleness, that “1339” is the best track Merzbow ever did. According to Popper you can only prove that by listening to everything Merzbow ever did and then judging. While theoretically possible, limitations of accessability and brain capacity put an end to this theory by claiming wrong methodology. So you might as well believe it. The whole release is great. (CRACKED georg)

recent releases

 

TUMIDO


INT040 | LP
xaxim

STEFAN FRAUNBERGER


INT039 | LP
quellgeister #2 'wurmloch'

OWL RAVE


INT038 | LP
owl rave

ANGÉLICA CASTELLÓ


INT037 | LP
sonic blue

TUMIDO


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nomads

HELLA COMET


INT035 | MC
ttmmm

METALYCEE


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IN-KATA


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V/A


INT032| CD/LP
innere blutungen

TUMIDO


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vakuum

PEACH PIT


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music for three films

PEACH PIT


INT029| LP
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REFLECTOR


INT028| 4x7inch-Box
15

REFLECTOR


INT027| LP
the heritage

NI


INT026| LP
foxtrott